Kokonaisuuden merkitys korostuu kohteessa, jossa on suuri joukko erilaisia toimijoita. Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä on koordinoida matkailutoimintaa ja sen kehittämistä pitkäjänteisesti. Hoitokunta luo ja vahvistaa rakenteita, joiden varaan matkailupalveluiden tuottajat voivat rakentaa palvelujaan ja tuotteitaan. Virasto ei ole matkailuneuvontaa ja kokous- ja juhlatilojen vuokraustoimintaa lukuun ottamatta itse matkailupalveluiden tuottaja. Alueen hallinnoijana ja kiinteistöjen omistajana hoitokunta säätelee matkailutoimintaa kunnostamalla ja vuokraamalla tiloja linnoituksen henkeen sopiville toiminnoille.
Matkailutoiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa ja markkinointiviestinnässä hoitokunta huomioi maailmanperintökohteen kokonaisuutena. Suomenlinnassa matkailupalveluiden tuottajat pääsevät hyödyntämään toiminnassaan maailmanperintöbrändin tuottamaa lisäarvoa sekä arvostetun käyntikohteen suuria ja maksukykyisiä kävijävirtoja. Hoitokunta tarjoaa monia etuja kohteessa toimiville:
- Säännöllisiä yhteisiä tapaamisia
- Toimijaverkoston
- Yhteismarkkinointi- ja koulutusmahdollisuuksia
- Suomenlinnan toimijoiden markkinointi omilla kanavilla ja verkostoissa
- Tukea maailmanperintöarvoihin sopiville tapahtumille
Suojellussa kohteessa toimivat matkailupalveluiden tuottajat hyväksyvät toimintaansa myös tiettyjä rajoituksia. Esimerkkinä toimintojen rajoittamisesta suojelukohteessa ovat ulkomainonnan mahdollisuudet. Maailmanperintökohteen hoitajan koordinoima, kokonaisuutena kehitettävä ja maisemaan sopiva opastusjärjestelmä takaa kohteen säilymisen mahdollisimman autenttisena.