Kestävän matkailun strategia siltana pandemian jälkeiseen matkailuun Suomenlinnassa
Suomenlinnan matkailun kehittämistä ohjaa kestävän matkailun strategia, joka toimii ohjenuorana kaikille linnoituksen palveluntarjoajille. Kestävän matkailun strategia päivitettiin toimimaan yhteisenä suuntaviivana pandemian jälkeiseen matkailuun maailmanperintökohteessa vuosina 2021–2023. Päivitys tehtiin yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Se pohjautuu vuosille 2015–2020 laaditun ensimmäisen Suomenlinnan kestävän matkailun strategian periaatteille.
Kestävää matkailua rakennetaan yhdessä
Suomenlinnan maailmanperintökohteen hoito- ja käyttösuunnitelman mukaisesti matkailun kehittäminen perustuu kestävän kehityksen ja kohteen erityisen yleismaailmallisen arvon tukipilareille.
Kestävä matkailu ole ainoastaan maailmanperintökohteiden tavoitteena. Suomenlinnan kestävän matkailun strategian laatimista ohjasivat Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisema Suomen matkailustrategia, Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –ohjelma sekä Helsingin kaupungin matkailun tiekartta.
Toimintaympäristön muutos vaikutti strategiapäivitykseen
Päivityksessä tuli ottaa huomioon koronapandemian aiheuttama odottamaton muutos, kun kansainvälinen matkailu katkesi lähes kokonaan. Epävarmassa tilanteessa lyhennettiin strategian tarkastelujaksoa ja päätettiin tarkentaa katse siihen, kuinka saadaan rakennettua Suomenlinnan matkailulle silta koronapandemian jälkeisiin vuosiin.
Suomenlinnan matkailupalveluiden tarjoajat esittävät strategiassa yhteiset toimenpiteensä aikaisempaa vähälukuisemman ja kotimaisemman asiakaskunnan palvelemiseksi. Paikalliset toimijat ovat sitoutuneet kehittämään Suomenlinnan vahvuuksia hyödyntäviä tapahtumia ja palveluita, jotka tarjoavat myös linnoituksen hyvin tunteville suomalaisille erilaisia syitä vierailuun. Osaamista ja toimintatapoja kehitetään yhdessä osallistumalla kansallisiin ja paikallisiin kestävän matkailun hankkeisiin.
Kävijävirtojen hallintaa ja palveluiden löydettävyyttä kehitetään digikeinoin
Koronapandemian aikana Suomenlinnassa toteutettiin useita digikehittämishankkeita. Digitaalisten ratkaisuiden avulla kävijät löytävät paremmin palveluiden äärelle, ja heille voidaan tarjota helposti tietoa maailmanperintökohteen erityisestä yleismaailmallisesta arvosta. Helposti löydettävät palvelut ja kohdennettua viestintää saavat kävijät ovat tyytyväisempiä vierailuunsa. Tyytyväiset vieraat ovat sitoutuneita Suomenlinnan arvojen suojeluun ja säilyttämiseen.
Suomenlinnan matkailupalveluiden tarjoajat ovat jo parinkymmenen vuoden ajan työskennelleet kansainvälisen tason kävijäpalveluiden kehittämiseksi. Työ ei ole mennyt hukkaan, vaikka kohderyhmässä on ainakin lyhytaikaisesti tapahtunut merkittävä muutos. Tehdyn työn pohjalta on mahdollista uudistaa tuote- ja palveluvalikoimaa kotimaisemmalle, mutta myös aiempaa enemmän vastuullisuutta ja kestävyyttä vaativalle asiakaskunnalle.
Siirry lukemaan Suomenlinnan kestävän matkailun strategia (pdf).
Lisätietoja
- Siirry lukemaan lisää kestävästä matkailusta Suomenlinnan verkkosivuille.
- Milla Öystilä, Suomenlinnan hoitokunnan matkailuasiantuntija, milla.oystila(at)suomenlinna.fi, 0295 338 372