Kiinteistönhoitaja säilyttää Suomenlinnaa jälkipolville
Aurinko ei ole vielä edes noussut, kun kaarran pyörälläni Kauppatorille ja hyppään kello 6.20 lähtevään lauttaan kohti Suomenlinnaa. Paatti on täynnä tuttuja naamoja, sillä moni Suomenlinnassa työskentelevä asuu mantereella ja jaamme työmatkamme aamun ensimmäisillä lautoilla.
Suomenlinnassa työskentelee vuodenajasta riippuen 400-500 ihmistä, joista työnantajani Suomenlinnan hoitokunta työllistää ympäri vuoden 70 vakituista työntekijää ja lisäksi lukuisia määräaikaisia kausityöntekijöitä, työllistettyjä ja siviilipalvelusmiehiä. Usein työpäivä alkaa jo lauttamatkalla, kun keskustelemme päivänpolttavista työhön liittyvistä asioista. Samoin työpäivä usein jatkuu lautalla matkalla kotiin.
Tänään en kuitenkaan päivän päätteeksi liity kollegoitteni seuraan, sillä laukkuni on pakattu ja edessä on viikon mittainen varallaolovuoro saarella. Seuraavan viikon kotini on työnantajani osoittama asunto Suomenlinnassa. Ennen taloksi asettumista on edessä kuitenkin ihan tavallinen kiinteistönhoitajan työpäivä.
Ministereitä ja vessanpönttöjä – työtehtäviä laidasta laitaan
Aamu alkaa huoltotiimimme maanantaipalaverilla, jossa edellisen viikon päivystäjä purkaa viikonlopun tapahtumat ja kertoo mahdolliset akuuttia reagoimista vaativat asiat. Kun tiimimme ja työnjohto ovat ajan tasalla, voimme ryhtyä tuumasta toimeen.
Normaalissa arjessa huoltotiimiämme työllistävät erilaiset tekniset ongelmat Suomenlinnan asunnoissa, teknisissä tiloissa, yrityksissä sekä saarten kokous- ja juhlatiloissa. Lisäksi tavalliseen työhön kuuluvat kiinteistöidemme teknisten tilojen säännölliset kausihuollot. Työmääräykset saamme sähköisen työnvälitysjärjestelmän kautta, suoraan huollon puhelimeen ja joskus jopa hihasta nykivältä asiakkaalta K-marketin kassajonossa.
Aamuvarhaisella, ennen kävijöiden tuloa laitamme kokous- ja juhlatiloja kuntoon ja korjaamme yleisissä tiloissa ilmenneitä vikoja. Saarelaisten herättyä käymme asunnoissa tutkimassa meille ilmoitettuja ongelmia.
Myöhemmin aamupäivällä alkaa työpäivän hektisin osuus: puhelin soi, ovia pitää avata ja nopeaa reagointia vaativia akuutteja ongelmia ilmenee pitkin päivää.
Hyvää huumoria ja paineensietokykyä tarvitaan nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja välillä hankalissakin asiakaskohtaamisissa. Näitä taitoja vaaditaan esimerkiksi silloin, kun olet kontillaan asukkaan vessanpöntön ääressä vaihtamassa rikkinäistä täyttöventtiiliä ja asiakas seuraa työsi edistymistä haukan lailla. Samassa puhelin soi ja pitääkin lähteä korjaamaan teknistä vikaa juhlatilaan, jossa sinua odottaa satahenkinen hääseurue. Kerran sain vessanpönttöä korjatessani puhelun, että kulttuuriministeri tarvitsee kyydin tullessaan tutustumaan Suomenlinnan saarten ohella kaupunki-infraa tuovaan tunneliin.
Monipuolisuus on tehtävän suola
Iltapäivällä alkavat työkaverit hiljalleen suunnata koteihinsa. Samalla alkaa viikon ensimmäinen varallaolovuoroni. Vien laukut päivystysasuntoon, laitan tavarat kaappiin ja jään odottamaan ensimmäistä keikkaa. Se voi tulla vartissa tai vasta tulevana viikonloppuna, mutta jotain linnoituksessa tapahtuu aina. Etenkin kesäviikonloput pitävät päivystäjän kiireisenä.
Suomenlinnassa työskentelee viikonloppuisin lukuisia palveluntarjoajia ja muita viranomaisiakin, mutta kiinteistönhoitaja on matkailuneuvojien lisäksi virastomme ainoa työntekijä saarilla iltaisin ja viikonloppuisin. Tehtävät ovat hyvin erilaisia: saman illan aikana voin käydä avaamassa asukkaalle oven, pyydystää rantakäärmettä asuinrakennuksen käytäviltä ja hurauttaa veneellä selvittämään Lonnan saaren jätevesipumppaamohäiriötä.
Suomenlinnassa kiinteistönhoitaja taipuu siis moneen. Ikinä ei tiedä, mitä edestään löytää, kun puhelin soi, mutta se on juuri tämän tehtävän suola.
Opittavaa on loputtomasti ja muistettavaa kohtuuttomasti. Se pitää mielen virkeänä ja motivaation korkealla. On etuoikeus saada työskennellä Suomenlinnassa ja vaikuttaa siihen, että tulevatkin sukupolvet saavat nauttia tästä historiallisesta kohteesta.
Joona Heininen
Kiinteistönhoitaja
Suomenlinnan hoitokunta